10 X TO-DO-WITH-KIDS IN HONG KONG

Leopold Vienna

Een tussenstop tijdens je vlucht? Wij beschouwen dat als een cadeautje. We boeken dus de vervolgvlucht vaak een paar dagen later. Zodat we nog een extra reisbestemming hebben op onze reis. Deze zomer ging ik met gezin naar Indonesië. We vlogen met Cathay Pacific hadden een tussenstop in Hongkong. Dit leek ons allemaal een erg interessante stad. Dus bleven we er uiteindelijk vijf dagen. De stad heeft op ons een hele bijzondere indruk gemaakt. Het is natuurlijk een wereldstad en daardoor is het er druk (in elk geval in het centrumgedeelte), maar er is wel sprake van georganiseerde drukte. Hong Kong is echt een mix van Azië en Europa. Naast de enorme wolkenkrabbers staan er bijvoorbeeld Aziatische tempels en straatmarkten. En we hebben ontdekt dat de stad heel kindvriendelijk is.  Ik heb een top tien gemaakt van de leukste dingen die wij hebben gedaan met onze kinderen  van 14,12 en 9.

Omschrijving van Hong Kong in één woord:

Marlijn (14 jaar): Amazing
Janou (12 jaar): Georganiseerd
Boris (9 jaar): Flats

1. kowloon park

De eerste middag wilden we wandelend de stad een beetje verkennen. Met de shuttle service van het hotel lieten we ons afzetten op Nathan Road in de wijk Tsim Sha Tsui. We moesten wel even wennen aan alle drukte en gekte, dus nadat we genoten hadden van de skyline van Victoria Harbour, zochten we de rust van het stadspark op. Hong Kong is omgeven door groen, maar ook in de stad zelf zijn heel veel parken. Zo kwamen we in Kowloon Park. Dit is een groot groen park, midden in het centrum. In het park zagen we een zwembad, speeltuintjes, veel fonteinen, een Chinees theehuis en een mooie Chinese tuin. Het was erg relaxed om zo rustig te kunnen wandelen midden in de drukte van een wereldstad. En het was heel bijzonder om de gigantische flatgebouwen te zien aan de rand van het park. De kinderen vonden vooral het vogelpark met allerlei exotische vogels leuk. De flamingo’s waren favoriet.  We verlieten het park weer aan de kant van Nathan Road en liepen dus nog even over de ‘walk of fame’. Grappig om al die beelden van binnen- en buitenlandse beroemdheden te zien.

2. star ferry

De Star Ferry is een veerboot met twee verdiepingen die Kowloon verbindt met Hong Kong Island. De overtocht duurt slechts een paar minuten, maar is werkelijk geweldig. Je vaart tussen de twee indrukwekkende skylines van Hongkong. De ferry is zowel onder toeristen als locals populair. De kaartjes zijn heel goedkoop, een volwassene betaalt HK $ 2,50 en dat is omgerekend zo’n 30 cent. De veerboot vertrok zo ongeveer elke tien minuten, van Tsim Sha Tsui Pier station in Kowloon naar Hong Kong Island. Wij gingen in de ochtend heen en ’s avonds om acht uur in het donker terug. Zo konden we ook nog genieten van de ‘Symphony of Lights’, een grote lichtshow. De wolkenkrabbers aan beide kanten van het water worden op de klanken van muziek verlicht met gekleurde lampen en laserstralen. Deze (gratis) show duurde een kwartiertje, leuk om hem vanaf het water te zien.

3. met de tram naar de peak en wandelend terug

Met de Star Ferry staken we Victoria Harbour over, om vervolgens richting de Peak Tram te wandelen. Gaaf om ’s ochtends in dit zakendistrict van Hong Kong Island te lopen en iedereen strak gekleed naar het werk te zien gaan (terwijl wij lekker vakantie vieren). Met de authentieke Peak Tram, die steil omhoog rijdt, gingen we naar Victoria Peak. Vanaf hier heb je een spectaculair uitzicht op de skyline van Hong Kong en de verschillende eilanden. Wij kochten geen kaartje voor het observatieplatform, want dat is echt niet nodig. We liepen gewoon zelf een stukje weg uit de drukte en genoten in alle rust van hetzelfde uitzicht als op het observatieplatform. We boften want het was mooi zonnig weer, waardoor het uitzicht op Victoria Harbour heel helder was. Vanaf de top liepen we via de Morning Trail naar beneden. Een avontuurlijke wandeling met uitzichten op de baai en verschillende eilanden, reuze vlinders, supergrote spinnen, exotische vogelgeluiden en kronkelweggetjes. Heel leuk dus voor de kinderen. Het was een route van ongeveer 2,5 uur, die niet overal goed was aangegeven, dus we eindigden uiteindelijk in Kennedy Town. Dit was niet de bedoeling, maar het was een verrassend leuke wending. We kwamen in een echte Chinese buurt terecht waar geen toeristen te bekennen waren. We lunchten bij een lokaal eettentje zonder Engelse kaart en Engels sprekend personeel, maar met wat handen- en voetenwerk lukte het ons wel om voor een prikkie een heerlijke Chinese lunch te eten tussen de locals.

4. de langste roltrap

In ‘Wie is de mol’ zagen we dat de langste roltrappen ter wereld in Hong Kong waren: de Mid-Levels Escalators. Die moesten we dus wel even zelf betreden. De roltrappen (want het is er niet een, maar meerdere achter elkaar) hebben een lengte van 800 meter en vind je op Hong Kong Island in het zakendistrict. ’s Ochtends van zes uur tot tien uur gaan de trappen naar beneden om zo’n 10.000 mensen naar hun werk te brengen. De rest van de dag gaan ze omhoog. Grappig om zo in 20 minuten een kijkje te kunnen nemen in het echte leven in Soho. We zagen leuke barretjes waar zakenlui na het werk een lekker hapje en drankje deden en stapten af en toe zelf uit om wat winkels te bekijken. Alhoewel we er ons meer van voor hadden gesteld, was het wel een leuke activiteit voor de kids (kostte ook geen moeite, ze hoefden alleen maar te staan).

5. Ngong Ping 360 kabelbaan

Onze derde dag bezochten we Lantau. Een eiland op ongeveer een half uur van de drukke binnenstad. Om hier te komen, namen we de Ngong Ping 360 kabelbaan naar Lantau Island. Deze kabelbaan met gondels is op zich zelf al een zeer bijzondere activiteit. Hij brengt je namelijk over het water en de prachtige bossen naar het grootste eiland van Hong Kong. Onderweg geniet je van het ongekende uitzicht over de stad, de omgeving en de Zuid-Chinese Zee. Onze kinderen vonden het heel leuk om het vliegveld vanuit de lucht te zien, dat hier sinds de jaren ’90 ligt. Het was ook mogelijk om een glazen gondel ‘de Crystal Cabins’ te nemen, zodat je recht naar beneden kon kijken, maar wij hebben dat niet gedaan (we vonden het zo al hoog genoeg).

6. big buddha

Lantau Island is het grootste eiland van Hongkong. Het leven op het eiland stond traditioneel volledig in het teken van de visserij en landbouw. Op het eiland staat de Big Buddha, die officieel Tian Tan Buddha heet. Dit is een 34 meter hoog bronzen beeld van een zittende Boeddha. Dit beeld lijkt de grootste zittende Boeddha ter wereld te zijn, maar China claimt een groter beeld te hebben (deze is echter in een rotswand gehakt, dus is geen vrijstaand beeld). Uiteraard is deze plek toeristisch, maar het viel in de ochtend erg mee met de drukte. Wij beklommen (en telden) alle 268 trappen naar het beeld. Boven is een prachtig uitzicht. Terug beneden gingen we naar het Po Lin Klooster. Dit klooster ligt op loopafstand van het beeld. Het is een van de belangrijkste Boeddhistische kloosters in Hong Kong, ook wel de ‘Boeddhistische Wereld in het Zuiden’ genoemd. In de hoofdtempel zijn drie bronzen Boeddha-beelden te zien, die het verleden, het heden en de toekomst verbeelden. Ook is in het klooster een grote collectie aan boeddhistische geschriften te zien. Uiteraard wordt er veel geofferd in de tempels. Wat de kids wel heel bijzonder vonden, was dat mensen in dit klooster ook mandarijntjes en stapeltjes Ferrero Rocher offerden.

7. Roze dolfijnen spotten in Tai O

Vanuit de Big Buddha kun je de bus nemen naar Tai O, een echt primitief vissersdorpje en totaal anders dan de rest van Hong Kong dat we tot nu hebben gezien. De bewoners leven hier van de zee en van het vissen. De aluminium huizen in het dorpje staan op houten palen in het water. Met een bootje kun je het dorp in varen en de huizen vanaf het water bekijken. Leuk om te zien hoe deze mensen zo ‘op’ het water leven. Met hetzelfde bootje gingen we ook de zee een stukje op om te kijken of we ‘roze’ dolfijnen zouden zien. En we zagen ze, al heel snel dook er een echt roze dolfijn op. Wel in de verte, maar toch was het echt heel duidelijk een roze dolfijn. De kinderen vonden dit geweldig. Later hoorden we dat de dolfijnen roze zijn omdat hun huid niet mee groeit maar ‘uitrekt’ en daardoor steeds dunner en doorschijnend wordt, zodat je het bloed in hun aders ziet en ze dus roze lijken. Na het boottochtje hebben we een wandeling gemaakt door het dorp, een paar kleine tempels bezocht, wat gedronken en heerlijke Chinese soep met ballen gegeten bij een lokaal restaurantje.

8. shoppen

Met twee meiden van 12 en 14 moet je natuurlijk ook even shoppen in Hong Kong. Traditionele marktjes, winkelcentra en boetieks; de meesten zijn geconcentreerd rondom Nathan Road in Kowloon. In de zijstraatjes waren ook leuke trendy winkeltjes gericht op een jong publiek. Op Hong Kong Island zagen we vooral de duurdere zaken, die designartikelen verkopen van onder meer Armani, Cartier, Chanel, Gucci, Louis Vuitton en het superluxe winkelcentrum Landmark. Hier kochten we niets, maar onze meiden keken hun ogen uit.

Natuurlijk mocht de Temple Street Night Market (dagelijks vanaf 16.00 uur) niet ontbreken tijdens onze shopping experience. Dit is een echte trekpleister. Er is van alles te koop, waaronder nagemaakte designkleren en -tassen, maar vooral veel souvenirs. We vertelden de kinderen over het spel van het afdingen en al snel gingen ze als echte onderhandelaars aan de slag om hun souvenirs te kopen.

9. het klooster van de 10.000 boeddha's

Ook gezien in het tv-programma ‘Wie is de Mol’: het klooster van de 10.000 Boeddha’s. Dit was echt een indrukwekkend klooster. Dat begon al bij de weg naar de tempel toe. Nog nooit zagen we zoveel Boeddha’s bij elkaar. We waren benieuwd of er hier echt 10.000 Boeddha’s stonden. Maar met een beetje rekenen kwamen we er later achter dat het er veel meer zijn. Aan het pad (met ruim 400 treden) stonden allemaal unieke gouden Boeddha’s die ons de hele weg naar boven begeleidden. Mooi, bijzonder, maar ook wel een beetje eng: al die Boeddha’s die je de hele weg lijken aan te kijken. Het complex bestaat uit meerdere tempels en gebouwen, maar de hoofdtempel maakte direct de meeste indruk op ons. Hier stonden maar liefst 13.000 miniatuur-Boeddha’s tegen de muren. Bovendien zaten er mensen op zeer bijzondere manieren te bidden. Hoger in het complex genoten we ook van het prachtige uitzicht over Sha Tin. Vooral het contrast tussen deze unieke Boeddhistische tempel en de wolkenkrabbers beneden maakte het plaatje bijzonder. Tip: mocht je met een taxi gaan, vraag dan even goed aan de chauffeur of hij de ingang van het kloostercomplex weet te vinden. Want dit is lastig.

10. De paardenraces (maar niet in de zomervakantie)

Als tiende to-do-with-kids in Hong Kong wil ik eigenlijk de tip geven om naar de paardenraces te gaan. Een keer per week op woensdagavond zijn er in Happy Valley paardenraces midden in de stad, waar mensen traditiegetrouw wedden op de paarden. Het leek ons leuk om dit eens zelf mee te maken. Maar helaas… het raceseizoen ligt stil in de zomervakantie. Dus wij stonden er voor niets. We zijn nog wel naar binnen geslopen, zodat we de baan, de beroemde Biergarten en de tribunes konden zien en een beetje konden voorstellen wat hier op de

woensdagavonden gebeurt.

Nou vooruit nog één extra tip dan: het gewone leven in Hong Kong is al bijzonder genoeg. Dus alleen wandelen, een boodschapje doen of een ritje met de metro is al een leuke activiteit voor de kinderen. Of loop gewoon eens over de Tsim Sha Tsui Promenade, gelegen naast de ferrypier aan de kant van Kowloon. Een heerlijke plek om rond te slenteren en de skyline van Hong Kong te bewonderen.